Autorem wpisu jest Marcin Moska. Marcin zajmuje się profesjonalnie tematyką Marketing Automation w Grupie Divante. Artykuł pochodzi z eBooka Marcina stworzonego w ramach „Szkoły eCommerce”.

Buduj bazę subskrybentów

Jak mawia stare przysłowie „Z pustego nawet i Salomon nie naleje”. Jeśli posiadasz bazę 50-100 subskrybentów ciężko będzie zarobić na kampanii eMail Marketingowej sporo pieniędzy. Z tego względu zachęcaj własnych klientów do zapisywania się do newslettera. Oto sprawdzone sposoby:

Na stronie głównej sklepu internetowego (standard w wielu platformach np. WellCommerce.pl) umożliwiaj zapisanie się do newslettera. Jeśli Twój sklep przypadnie do gustu użytkownikom, często mają w zwyczaju dołączyć do subskrypcji mailingowej, oczekując ciekawych treści, informacji o nowych kolekcjach czy zniżkach. Daj im taką możliwość.

Umożliwiaj zapisania się do newslettera przy rejestracji.

Działaj zgodnie z najlepszymi praktykami

Najlepsze praktyki to nic innego jak zbiór zasad powstały dzięki doświadczeniom innych. Jak nie ma co na nowo odkrywać koła, tak nie ma co na nowo tworzyć standardów w eMail Marketingu. Oto najważniejsze z nich:

Pole „nadawca” i tytuł maila – Dla sporej liczby ludzi większość otrzymywanych maili to śmieci. Użytkownicy patrząc na tytuł lub nadawcę intuicyjnie wiedzą czy daną wiadomość przeczytają czy też ją od razu usuną. Te dwa pola są jednym z najważniejszych czynników wpływający na otwieralność poczty i warto poświęcić im sporo uwagi. Kilka podstawowych reguł których należy się trzymać:

  • Tytuł mail nie powinien być za długi (od 20 do 50 znaków);
  • Tytuł powinien być bardziej generalny niż specyficzny
  • Tytuł wiadomości pisany jest małymi literami (NIE DUŻYMI);
  • Tytuł powinien przekazywać treść informacyjną;
  • Tytuł nie powinien zawierać zbyt dużej liczby słów spamowych (Darmowy, Free, Wygrałeś, kliknij tutaj);
  • Pole nadawca powinno zawierać nazwę sklepu;

Format maila – powinien być połączeniem wersji HTML i tekstu. Część odbiorców widzi wiadomości bez obrazków z powodu automatycznego blokowania zdjęć w wielu aplikacjach pocztowych. W pierwszej kolejność to właśnie wersja tekstowa maila trafia na skrzynki użytkowników. Przekaz dociera do odbiorcy pomimo faktu, że graficznie nie wygląda najlepiej. Dobrym przykładem jest mail ze sklepu ebags.com. Klient mimo, że nie zobaczył zdjęcia wie dokładnie jaka promocja czeka go w serwisie.

A tak to wygląda w wielu sklepach w Polsce:

Długość maila – Zadbaj o to by wysyłane maile nie były za długie. Marketingowcy często popełniają błędy umieszczając zbyt obszerną ofertę w newsletterze. Takie podejście daje wręcz odwrotne efekty do zamierzonych. Całość jest bardzo nieczytelna i prędzej klient zrezygnuje z subskrypcji niż dokona transakcji.

Testuj przed wysyłką – zanim nadasz kampanię email marketingową do klientów, wyślij ją testowo do siebie. Sprawdź jak wygląda w różnych programach pocztowych jak Outlook czy Thunderbird, jak prezentuje się w przeglądarkach internetowych (Firefox, chrome, IE) oraz na różnych systemach operacyjnych. Taka prosta czynność pozwoli uniknąć błędów i czytelnej trafić do odbiorców. Stwórz testową grupę w oprogramowaniu wellcommerce.pl i zawsze w pierwszej kolejności sprawdź jak to wygląda na tych mailach nim wyślesz do grupy właściwej.

Wysyłaj graficzne wiadomości

Mówi się, że jeden obraz to tysiąc słów. W eMail Marketingu często masz zaledwie kilka sekund na zdobycie uwagi odbiorcy. Żaden tekst nie podziała tak dobrze jak wiele mówiące zdjęcie. Dla porównania:

… w porównaniu do graficznie przygotowanego i odpowiednio zakodowanego szablonu …