Call to action (c2a) dosłownie „wezwanie do działania”, jest jednym z ważniejszych elementów stosowanych w kampaniach e-Mail Marketingowych. Przybiera zwykle postać przycisku z określoną informacją (sprawdź, wybierz, kup, itp.).
Jego głównym celem jest przekierowanie klienta na dokładnie wybrane przez nas miejsce – może to być strona sklepu internetowego, konkretny produkt, landing page itp. Call to action daje nam tym samym możliwość na zwiększenie sprzedaży, czy zachęcenie klienta do wykonania konkretnej czynności.
Przykładowe call to action:
Najważniejsze zasady dla stworzenia efektywnego call to action:
1. Zadbaj o informacje
Przedstaw informacje o produkcie/usłudze w taki sposób aby wzbudzić zainteresowanie – dzięki temu klienci będą chętniej klikali w call to action i dokonywali zakupu. Należy jasno i klarownie przedstawić korzyści jakie klient będzie mógł otrzymać.
2. Zaoferuj trochę więcej
Czasami warto zachęcić klienta dodatkowymi bonusami, jak np. zniżki czy rabaty. Będzie to miało większy wpływ na korzystanie z przycisków c2a.
3. Ogranicz liczbę możliwości
Ważne jest również to, aby skupić się na przedstawieniu konkretnych możliwości – w małej ilości. Jeżeli przedstawiasz dużą liczbę produktów czy usług, postaraj się jak najbardziej uprościć wysyłkę np. na bannerze użyj tylko jednego call to action. Pozwoli to na przekierowanie uwagi klienta w konkretne miejsce – dzięki temu nie będzie on czuł się przytłoczony i zdezorientowany. Badania przeprowadzone w supermarketach wykazały, że jeśli prezentujemy zbyt dużą liczbę możliwości to klienci nie potrafią od razu podjąć decyzji i rezygnują z zakupów. Na poniższym obrazku możemy zaobserwować zbyt dużą liczbę informacji i przycisków, przez co użytkownik może czuć się przytłoczony.
4. Używaj słów w trybie rozkazującym
Wezwanie do działania powinno wyraźnie informować klientów co mają zrobić. Dlatego warto zastosować w nim tryb rozkazujący:
– kup!
– wejdź!
– znajdź!
– sprawdź!
– wybierz!
Aby dodatkowo wzmocnić przekaz, można wzbudzić w kliencie poczucie pilności. Powyższe słowa mogą zostać użyte obok takich zwrotów jak:
– oferta ważna do 1 sierpnia
– tylko dziś
– przez krótki czas
– zamów teraz, a otrzymasz darmowy …
5. Znajdź odpowiednie miejsce
Call to action powinien znajdywać się w miejscu widocznym i powinien rzucać się w oczy. Najlepiej aby mieścił się w górnej części mailingu w środkowej kolumnie.
6. Używaj przestrzeni
Dobrze aby przycisk c2a miał wokół siebie dużo wolnej przestrzeni. Tym sposobem będzie on bardziej wyeksponowany i będzie zwracał na siebie większą uwagę klienta. Jeżeli wokół przycisku będzie za dużo treści, zostanie on zatracony.
7. Użyj wyróżniającego koloru
Kolor jest skutecznym sposobem na zwrócenie uwagi klienta, zwłaszcza jeżeli w e-mailu używamy stonowanych kolorów. Warto użyć kontrastu między kolorami, dzięki czemu użytkownik łatwo wychwyci nasz przycisk.
Oczywiście efektywność użycia w wysyłce przycisku call to action możemy ocenić dopiero po wysyłce. Nie będzie to nic nowego jeżeli napiszę, że wszystko trzeba testować.
W zależności od typu mailingu klienci różnie reagują na c2a – dlatego warto czasem przetestować użycie tego typu przycisku w testach A/B.